Τα Πάθη στην μεγάλη οθόνη

Πέμπτη, 24 Απριλίου 2008 11:54 μμ |

Πλην των ατομικων αναμνησεων και τμηματα από τις εξης e-πηγες

Ν.Αντωνακου -;Κινηματογραφος και Λογοτεχνία εις http://koino.wordpress.com/

http://actionnemesis.com/v2/index.php?option=com_content&task=view&id=1186&Itemid=53?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

Αναστασια Παπαγιαννάκη http://www.evdomi.gr/pub/starcms/repository/static/articles/ar_22760_1.asp

Πηγη http://www.istoria.gr/may02/3.htm

πηγή:http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11381&subid=2&pubid=98344

Δ. Δανικα Βημα 27-4-1997 http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=12426&m=B07&aa=1

 

Παμε , λοιπόν

 Η Βίβλος έχει σπάσει κάθε ρεκόρ. Είναι το βιβλίο που έχει μεταφερθεί στον κινηματογράφο άπειρες φορές. Περισσότερες από κάθε άλλο βιβλίο. Πότε ολόκληρη και πότε μέρος της! Η ιστορία του Χριστού, η χριστιανική φιλολογία γενικά, έχει γυριστεί κατά κόρο. Οι κινηματογραφιστές είχαν έτοιμο «δραματικό» υλικό, γνωστό στον καθένα, τουλάχιστον στις χριστιανικές χώρες, και έπεσαν επάνω του. Δεν άφησαν σημείο της που να μην το μετέφεραν, μία και περισσότερες φορές, στη μεγάλη και αργότερα στη μικρή οθόνη.

 Η κινηματογραφική καταγωγή του Χριστού είναι... πανάρχαιη. Ταυτίζεται με τα εγκαίνια της εβδόμης τέχνης. Το 1897 κάποιος Φρανκ Ράσελ είναι ο πρώτος Χριστός της οθόνης στη βωβή (φυσικά) ταινία «The passion play of Oberammergau». Ακολουθούν και άλλες, αλλά εκείνη που σκανδαλίζει με την τολμηρότητά της στη σκηνή του γάμου της Κανά είναι η αριστουργηματική «Μισαλλοδοξία» του Ντ. Γ. Γκρίφιθ, με τον Τζορτζ Φίσερ στον ρόλο του Χριστού. [ΔΔ]

Η πρώτη ταινία που αναφέρεται στα «Πάθη του Χριστού», γυρίστηκε, από οπερατέρ των αδελφών Λυμιέρ, το 1900. Επρόκειτο για την κινηματογραφική καταγραφή μιας θρησκευτικής μεσαιωνικής (ανα)παράστασης. Η ταινία διαρκούσε μόλις 15 λεπτά

Ακολουθεί ο Ζίγμουντ Λούμπιν, ο οποίος το 1911 γύρισε τα δικά του «Πάθη του Χριστού». Στούντιο: μία αυλή! Η ταινία αυτή είχε ένα ελάττωμα από το οποίο υπέφεραν, και υποφέρουν ακόμα και σήμερα, πολλές ταινίες. Ο φακός συνέλαβε και τους θεατές των γυρισμάτων! Με αποτέλεσμα ο θεατής της αίθουσας μαζί με το Χριστό να βλέπει και τους γείτονες του κινηματογραφιστή! [ΝΑ]

Εν Ελλάδι, τωρα!

Εδω, μαλλον γέλιο παρά κατάνυξη! Ο Oύγγρος Zοζέφ Xεπ, καλός τεχνικός που ειδικεύτηκε στο ζουρνάλ, γύρισε το 1912 τους "Mικρούς πρίγκιπες στον κήπο των ανακτόρων" και  την είσοδο του ελληνικού στρατού στη Θεσσαλονίκη και τις ήττες των Bουλγάρων. Σαν ζουρναλίστας , ο Xεπ έκανε καλή καριέρα και ίδρυσε με τον Δήμο Bρατσάνο την Άστυ Φιλμ. Kωμικοτραγική, όμως, κατάληξη είχε η ταινία που φιλοδόξησαν να γυρίσουν για τα πάθη του Xριστού με τίτλο "O ανήφορος του Γολγοθά". Για τόπο της Σταύρωσης επέλεξαν το μνημείο του Φιλοπάππου προς το οποίο ένα τσούρμο κομπάρσων ντυμένοι Pωμαίοι στρατιώτες καβάλα σε ψωραλέα άλογα, συνόδευαν καμαρωτοί τον Xριστό που, με την κουρελιασμένη χλαμύδα του και το βαρύ φορτίο του, ανέβαινε αγκομαχώντας στον Γολγοθά του. Δυστυχώς οι σκηνοθέτες είχαν μαζέψει και κάτι πιτσιρικάδες για να ρίχνουν επί το πειστικότερον πέτρες στον Xριστό. Aπό τις πολλές κοτρώνες, όμως, ο ηθοποιός αγρίεψε ώσπου πέταξε τον σταυρό του και διαολόστελνε τα πιτσιρίκια, [Σημειωση: σε αθηναϊκά χρονικά αναφέρονται και ανεπίτρεπτες βλασφημίες από το στόμα του υποδυόμενου τον Ιησού ηθοποιού-αλλά ειχε φαει και κατι πέτρες μεγεθους αυγού στο κεφάλι που ετρεχε αιμα-πρόδρομος του ρεαλιστικού σινεμά! αλλά, βαριά η καλογερική! ΘΑΠ] 

Αγρίεψαν  τα άλογα και πήραν τον κατήφορο για του Mακρυγιάννη, τρόμαξε ο κόσμος, κατέφθασαν οι χωροφύλακες. Kατέληξαν πολλοί στο κρατητήριο και η φιλόδοξη εκείνη "υπερπαραγωγή" ματαιώθηκε! [Περοδικο Ιστορια Εικονογραφημενη]

Αφηγηση ΘΑΠ: Στα αμεσως μετά τον πόλεμο έτη, και ως το 1965 περίπου, ειχε ανθηση η παραγωγή αυτού που λέμε b-movies και στον θρησκευτικό κινηματογράφο Ασπρόμαυρες ταινιες, αγνωστων συντελεστων, αποκλειστικά για προβολή την Μεγάλη Εβδομάδα, με απαραιτητη προϋπόθεση να ειναι μεταγλωττισμένες στα ελληνικά Διαφημιζόταν, μάλιστα, με έντονους τίτλους "Ομιλούσα Ελληνικά" Μεγάλες πιενες γνωρισαν ετσι το Πάνθεον, στην Πανεπιστημίου, και λίγο πιό κάτω το Μοντιάλ (απέναντι από την Τιτάνια, τοτε σινεμά, τωρα βεβαια ξενοδοχείο) Θυμαμαι την προγιαγιά μου, γυρω στα 90 τότε, να δινει ευχες στον πατερα μου που την ειχε πάει σε ενα από αυτά, λέγοντας "Ποσο ευχαριστηθηκα, Θάνο μου! εκλαιγα συνέχεια!" Αλλες γριούλες άναβαν κεριά την ωρα της Σταυρωσης και ο διευθυντης του κινηματογραφου έτρεχε αλαφιασμένος "Γιαγιούλα, για τ'ονομα του Θεού! Θα μου κάψετε το μαγαζί!"]

Τα Πάθη ως επος

The RobeΤην δεκαετία του 50 τα Πάθη εμφανίζονται συντομα, σαν μερος της υπόθεσης, σε υψηλου προϋπολογισμού επικά φιλμ, οπως στον Χιτωνα, οπου ο Ριτσαρντ Μπάρτον (προ Λιζ!) ειναι ο υπεύθυνος για την Σταυρωση Ρωμαίος, ή τον Μπεν Χουρ, οπου ο Τσάρλτον Ηστον δεχεται, ως αιχμάλωτος, νερό από τον Ιησού

Στην Κίνα απαγορεύεται ακομα η προβολή του Μπεν Χουρ, επειδή χαρακτηρίστηκε ως «προπαγάνδα της πίστης σε προλήψεις, δηλαδή στον χριστιανισμό» 
Επίσης σκηνες, περιφερικά της υπόθεσης, σε φιλμ όπως ο Μεγαλος Ψαρας ή ο Βαραββας (Αντονυ Κουην) 

Βιογραφικά του Ιησού

altΣτην δεκαετία του 60 ξεκιναει, με τον Βασιλεα των Βασιλεων του Νικολας Ρεϋ όπου τον Ιησού υποδυεται ο Τζεφ Χαντερ -κατα Δ.Δανικα " το ομορφόπαιδο του Χόλιγουντ της δεκαετίας του '50, ο Τζέφρι Χάντερ. Η αμερικανική κριτική τον χαρακτήρισε «αρχετυπικό» Χριστό για την παρουσία του στον «Βασιλέα των βασιλέων» (1961) του μακαρίτη Νίκολας Ρέι, του πιο αγαπημένου αμερικανού σκηνοθέτη των τρομερών παιδιών του γαλλικού «νέου κύματος» της δεκαετίας του '60. " Το φιλμ ειναι αρκετά σκληρό, μερικοι το χαρακτηρισαν και επαναστατικό γιά την εποχή, αλλά και αρκετά χολλυγουντιανό Στην σκηνή του Ναού, κάποιος έμπορος σηκώνει ενα μαστίγιο και ο Ιησούς του γυρίζει το χέρι πίσω από την πλάτη, με κινηση που παραπέμπει περισσότερο σε Τζεημς Μποντ παρά σε Αγία Γραφή Σχόλιο του πατέρα μου οταν βγαίναμε; "ειδαμε και τον Ιησού Χριστό καου-μπόϋ!"

Για την καλύτερη από όλες, κατα την γνωμη μου βέβαια, τωρα Η ωρα του Πιερ Πάολο

alt[ ΝΑ: Ακόμα και μαρξιστές κινηματογραφιστές ένοιωσαν την ανάγκη να γυρίσουν ταινίες, που με τον άλφα ή βήτα τρόπο, αναφέρονταν στη ζωή του Χριστού, στην χριστιανοσύνη γενικότερα. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να κάνουμε στο αριστούργημα του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, «Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο», που γύρισε το 1964. Ταινία σταθμός για τον παγκόσμιο κινηματογράφο.  Φυσικά η προσέγγιση του Παζολίνι, ήταν ξεχωριστή από κάθε άλλη προγενέστερη, και μεταγενέστερη δυστυχώς, προσέγγιση. Ο μαρξιστής Ιταλός δημιουργός είδε την ουσία του Χριστού και όχι το σχήμα! Ο ίδιος έλεγε πως η θρησκεία «αποτελεί κληροδότημα της αστικής τάξης». Στην ταινία του λαός και θρησκεία δεν ήταν μια ενότητα."

alt" ΔΔ: Το 1966 παραδίδεται στο κοινό η ποιητική ταινία «Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» με κάποιον ισπανό φοιτητή Ενρίκε Ιραζόκουι στον ρόλο του Χριστού και τη μάνα τού Παζολίνι, τη Σουζάνα Παζολίνι, στον ρόλο της Παρθένου Μαρίας (με τον σπαραγμό της στη σκηνή του θρήνου αφήνει άναυδη την παγκόσμια κριτική). Ο Παζολίνι για να αναδείξει τη συμπαντική διάσταση της μορφής του Χριστού και των διδαγμάτων Του επιλέγει μουσική από όλες τις φόρμες και από όλα τα πλάτη και τα μήκη της υδρογείου: από Μπετόβεν και Προκόφιεφ ως και μπλουζ αλλά και αφρικανικά μοτίβα. Ο Θεάνθρωπος είναι ένας ταπεινός, απλός άνθρωπος με έντονο το πνεύμα της κοινωνικής δικαιοσύνης. "

Το Χολλυγουντ επανερχεται Και , η ταινία του Τζορτζ Στίβενς, «Η altΩραιότερη Ιστορία του Κόσμου» (1965). Οπου παιζει, πριν το φιναλε με το Αλληλούϊα από τον Μεσσία, ολο σχεδον το βαρυ πυροβολικο του Χολλυγουντ Ο Τζων Γουέην, πχ, εδω δεξιά στην εικονα ως Ρωμαιος εκατόνταρχος λέει με ..άψογη αμερικανική προφορά "Truly he was the son of God" σε εμφανιση αστραπη.

altΙησούς εδώ ο Μαξ Φον Συντοφ (και, γιά να μην ψαχνετε στα κουϊζ ειναι ο μόνος ηθοποιός που εχει υποδυθεί Χριστό και Σατανά-τον δευτερο στο Ιστορία Ενος Στρατιωτη http://www.imdb.com/title/tt0253729/ 

altΣτο μιούζικαλ, τωρα Και Ράϊς-Ουέμπερ Μετα το θέατρο, διαπρέπει ο Χριστός στο... μιούζικαλ ­ μάλιστα σε ψυχεδελικά μιούζικαλ. Σύμπασα η νεολαία των λουλουδιών υποβάλλει τα σέβη της στο «Jesus Christ Superstar» που σκηνοθέτησε ο Νόρμαν Τζούισον με πρωταγωνιστή τον Τεντ Νίλι (έκτοτε τα ίχνη του απωλέσθησαν).  [ΔΔ]

Στην Ελλάδα, δεν γινεται και πολύ ..ευμενως δεκτό! Καλόγερος εισβάλλει με πριόνι στην καμπίνα προβολής στο Αττικόν και ...κόβει την ταινία! »"Wink. Η λογοκρισία της δικτατορίας, μετά από μια εβδομάδα προβολής της ταινίας στις αθηναϊκές αίθουσες, την απαγόρευσε! Στη Θεσσαλονίκη η ταινία, μετά τις αντιδράσεις των γνωστών φανατικών, παίχτηκε μόνον μια ημέρα

Το ιδιο, βεβαια, οταν οι Μόντι Πάιθον διακωμωδούν το σύμπαν με τον Γκρέιαμ Τσάπμαν σε ρόλο Θεανθρώπου στο «Ενας προφήτης, μα τι προφήτης». Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΜΠΡΑΪΑΝ Απαγορεύτηκε ως βλάσφημη
Ο παραλληλισμός της ζωής του Ιησού με αυτή του Μπράιαν, με μια σατιρική διάθεση έναντι στην υποκρισία ορισμένων πιστών, προκάλεσε μαζικές αντιδράσεις και χαρακτηρίστηκε βλάσφημος όχι μόνο από θρησκευτικές οργανώσεις, αλλά και δήμους, κοινότητες, ακόμη και κυβερνήσεις. Προβλήθηκε σε περιορισμένους  κινηματογράφους στη Βρετανία,  ενώ η προβολή της ήταν απαγορευμένη επί οκτώ χρόνια στην Ιρλανδία και έναν χρόνο στη Νορβηγία.

 Θυμίζουμε πως η Βίβλος και η θρησκευτική Λογοτεχνία γενικότερα  μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο είτε σαν αυτοτελείς ταινίες, είτε σαν ταινίες σειράς, είτε σαν σίριαλ στην τηλεόραση! Εξέχουσα θέση στην κινηματογραφική θρησκευτική βιομηχανία κρατάει και η ταινία ο alt«Ιησούς από τη Ναζαρέτ», του Φράνκο Τζεφιρέλι ο οποία έγινε αποδεκτή από την επίσημη εκκλησία! Αυτή η παραγωγή, μια μίνι σειρά έξι επικών επεισοδίων, προβάλλεται κάθε χρόνο από την ιταλική τηλεόραση! Και, φυσικά και την ελληνική! Ιησούς ο Ρομπερτ Πάουελ
Εποχη των ...αντιδρασεων

Σκορτσεζε-Καζαντζάκης Ο Μάρτιν Σκορσέζε όμως είναι ο σκηνοθέτης που αναστατώνει το Βατικανό και τον εκπρόσωπο της ελληνικής Εκκλησίας κ. Γιάννη Χατζηφώτη! Περίπου 300.000 έλληνες θεατές σπεύδουν το φθινόπωρο του 1989 να δουν τον Χριστό Γουίλεμ Νταφόε προτού προλάβει η λογοκρισία να απαγορεύσει και τον Σκορσέζε και η Εκκλησία να «αφορίσει» για μία ακόμη φορά τον Νίκο Καζαντζάκη!  Η Μπάρμπαρα Χέρσεϊ (Μαρία Μαγδαληνή);

Οι παραισθήσεις σαρκικών απολαύσεων που βασάνιζαν τον Ιησού στην ταινία, εξόργισαν τους εκκλησιαστικούς κύκλους ανά τον κόσμο, που προσπάθησαν να εμποδίσουν την προβολή της. Διαδηλώσεις διοργανώθηκαν σε πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Γαλλία, έξω από κινηματογράφους. Η ταινία απαγορεύτηκε σε Χιλή, Φιλιππίνες και Ν. Αφρική. Μάλιστα, λέγεται ότι μια θρησκευτική οργάνωση προσφέρθηκε να αγοράσει την ταινία για 6,5 εκατ. δολ., με σκοπό να την καταστρέψει.

altΕδω, νομιζω, την νυφη πλήρωσε κυριως το Εμπασσυ! (Καλα θυμομουνα, βρηκα και εικονα στο enet.gr

ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ Αμφιλεγόμενη και αντισημιτική
altΗ ταινία του Μελ Γκίμπσον, η οποία χαρακτηρίστηκε ως η πλέον αμφιλεγόμενη στην ιστορία του κινηματογράφου, περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια τα πάθη και τους βασανισμούς του Ιησού. Ο Γκίμπσον δέχτηκε σφοδρότατη κριτική ότι έκανε τη δική του ερμηνεία της Βίβλου και πως η ταινία του έβριθε αντισημιτικών μηνυμάτων. Ο σκηνοθέτης έριξε κι άλλο λάδι στη φωτιά, αρνούμενος να επιτρέψει την προβολή τμημάτων της ταινίας σε όσους ασκούσαν κριτική, ενώ αντιθέτως διοργάνωσε ειδικές προβολές για Χριστιανούς.

Eδω , Ιησους ο James Caviezel


 

 
 

 

4 RSS Feed για αυτό το θέμα

flyind
ο/η Γιώργος Χ έγραψε
στις Παρασκευή, 25 Απριλίου 2008 0:01 πμ:

Τα Πάθη τα βλέπω τωρα, δε μπορω να πω οτι με ενθουσιασαν, πολύ...σπλατερ για θρησκευτικη ταινια

Παζολινι φιλε Θεοδωρε, προσκυνω..

peppas250955
ο/η Θεοδωρος Πέππας έγραψε
στις Παρασκευή, 25 Απριλίου 2008 0:11 πμ:

Παζολινι, βεβαιοτατα, φιλε Γιωργο Ειμαστε δυό (και ενας ο Δανικας τρεις) Αλλους 1010 περιμενουμε!

petros_cool
ο/η Πετρος Μ. έγραψε
στις Παρασκευή, 25 Απριλίου 2008 0:20 πμ:

Μάλλον θα πρέπει να δω και του Παζολίνι Yπήρξα φανατικός του Τζεφιρέλι πάντως! Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα κ.Πέππα

peppas250955
ο/η Θεοδωρος Πέππας έγραψε
στις Παρασκευή, 25 Απριλίου 2008 6:51 πμ:

Oxi μάλλον-βεβαιότατα, Πέτρο μου Πριν την Ανασταση πάω για εφημερία μετά Γενική Ηδη τα μεσανυχτα ειχαν τρεις διασωληνωμενους! Καλό Πάσχα, αγόρι μου (Καλά, εσύ την εκανες νωρίς!)

Το σχόλιο σας

Έχετε λογαριασμό στο Pathfinder;

XHTML: Μπορείτε να χρησιμοποιείσετε τα tags: <a href= title=> <abbr title=> <acronym title=> <b> <blockquote cite=> <code> <em> <i> <strike> <strong>


Profile

peppas250955 Θεοδωρος Πέππας
Aθηνα
Το προφίλ μου

Παθολόγος-Λοιμωξιολόγος, 58 ετών, σύζυγος Ουρανία, γιός Θανος Δηλωση: Εικονες από άλλες πηγές δεν μπαίνουν με σκοπό οποιοδήποτε οικονομικό όφελος

Σελίδες

Προηγούμενα θέματα

Αναζήτηση

Weather Forecast | Weather Maps | Weather Radar
myspace hit counter
counter